четвер, 6 вересня 2018 р.

Гігієнічні вимоги до розкладу уроків

2.11. Щоденна кількість і послідовність навчальних занять визначається розкладом уроків, що складається на кожен семестр відповідно до санітарно-гігієнічних та педагогічних вимог, погоджується радою навчального закладу і затверджується директором.
Наказ МОН29.04.2002 N 284Про затвердження Примірного статуту загальноосвітнього навчального закладу

Державні санітарні правила і нормивлаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організаціїнавчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01 
9. Організація навчально-виховного процесу
9.1 Навчальний рік у загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності розпочинається 1 вересня і закінчується не пізніше 1 липня наступного року.
Тривалість навчального року для учнів початкової школи не може бути меншою 175 робочих днів, а в загальноосвітніх навчальних закладах II-III ступеня - 190 робочих днів.
Структура навчального року (за чвертями, півріччями, семестрами тощо) та тривалість навчального тижня визначається загальноосвітнім навчальним закладом відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України.
Протягом навчального року для учнів проводяться канікули: осінні, зимові і весняні загальним обсягом не менше 30 днів.
9.2. Режим роботи загальноосвітнього навчального закладу визначається ним на основі нормативно-правових актів та за погодженням з територіальними установами державної санітарно-епідеміологічної служби.
Допустима сумарна кількість годин (уроків) тижневого навантаження учнів наведено в Таблиці 3.
Таблиця 3.
Допустима сумарна кількість годин (уроків) тижневого навантаження учнів
-------------------------------------------------------
|Класи|Допустима сумарна кількість годин інваріантної |
|     |і варіативної частин навчального плану (уроків)|
|     |-----------------------------------------------|
|     |  5-денний навчальний  |  6-денний навчальний  |
|     |        тиждень        |        тиждень        |
|-----+-----------------------+-----------------------|
|  1  |           2           |           3           |
|-----+-----------------------+-----------------------|
|  5  |         28,0          |          30,0         |
|-----+-----------------------+-----------------------|
|  6  |         31,0          |          32,0         |
|-----+-----------------------+-----------------------|
|  7  |         32,0          |          34,0         |
|-----+-----------------------+-----------------------|
|  8  |         33,0          |          35,0         |
|-----+-----------------------+-----------------------|
|  9  |         33,0          |          36,0         |
|-----+-----------------------+-----------------------|
|10-12|         33,0          |          36,0         |
-------------------------------------------------------
9.3. Введення 5-ти або 6-денного робочого тижня для учнів усіх типів загальноосвітніх навчальних закладів здійснюється при додержанні відповідного гранично допустимого навантаження та за умови роботи закладу не більше ніж у дві зміни.
9.4. Тривалість уроків у загальноосвітніх навчальних закладах становить: у п'ятих - дванадцятих - 45 хвилин. Зміна тривалості уроків допускається за погодженням з відповідним органом управління освітою та установою державної санітарно-епідеміологічної служби.
9.5. Розклад уроків повинен враховувати оптимальне співвідношення навчального навантаження протягом тижня, а також правильне чергування протягом дня і тижня предметів природничо-математичного і гуманітарного циклів з уроками музики, образотворчого мистецтва, трудового навчання та основ здоров'я і фізичної культури.
Для учнів 5-9-х класів спарені уроки допускаються при проведенні лабораторних і контрольних робіт, написанні творів, уроків трудового навчання. У 10-12-х класах допускається проведення спарених уроків з основних і профільних дисциплін (предметів).
9.6. При складанні розкладу уроків необхідно враховувати динаміку розумової працездатності учнів протягом дня та тижня (Додаток 6).
9.7. Тривалість перерв між уроками для учнів всіх класів - 10 хвилин; великої перерви (після 2-го уроку) - 30 хв. Замість однієї великої перерви можна після 2-го і 3-го уроків влаштовувати 20-хвилинні перерви.
Під час перерв необхідно організовувати перебування учнів на відкритому повітрі і харчування.

Додаток 6
Гігієнічні вимоги до розкладу уроків
Сучасними науковими дослідженнями встановлено, що найвища активність розумової діяльності у дітей шкільного віку припадає на інтервал з 10 до 12-ої години. Цей час характеризується найбільшою ефективністю засвоєння матеріалу при найменших психофізичних затратах організму.
Тому в розкладі уроків для учнів середнього і старшого віку предмети, що вимагають значного розумового напруження, повинні проводитися  на 2, 3, 4 уроках.
Неоднакова розумова діяльність учнів і в різні дні навчального тижня: її рівень зростає до середини тижня і залишається низьким на початку (понеділок) і в кінці (п'ятниця) тижня.
Тому розподіл навчального навантаження протягом тижня повинен бути таким, щоб найбільший його обсяг припадав на вівторок, середу. На ці дні в шкільний розклад необхідно виносити предмети, які потребують великого розумового напруження або ті, які не вимагають значного навантаження, але у більшій кількості, ніж в інші дні тижня.
Вивчення нового матеріалу, контрольні роботи найкраще проводити на II-IV уроках дня посеред тижня.
Предмети, які вимагають значних затрат часу для виконання домашніх завдань, не повинні групуватися в один день у розкладі занять.
Необхідно проводити оцінку розкладу уроків. Для цього пропонуємо використовувати методику, розроблену Н.П.Гребняком і В.В.Машиністовим (1993 р.). За цією методикою кожний навчальний предмет має різний бал складності:
                                  
Геометрія - 6    
Алгебра   - 5,5       
Іноземна мова  -  5,4  
Хімія   -  5,3  
Фізика    - 5,2       
Біологія - 3,6     
Укр. мова  - 3,5    
Укр. література - 1,7       
Історія - 1,7
Основи здоров'я-1.5
Трудове навчання,музика,образотворче мистецтво,фізична культура- 1      
При правильно складеному розкладі уроків найбільша кількість балів за день по сумі усіх предметів повинна припадати на вівторок і (або) середу.
Для учнів молодшого і середнього віку розподіляти навчальне навантаження в тижневому циклі слід таким чином, щоб його найбільша інтенсивність (по сумі балів за день) припадала на вівторок і середу, в той час як четвер був дещо полегшеним днем.

Розклад складено неправильно, коли найбільше число балів за день припадає на перший та останній робочі дні тижня або коли воно однакове у всі робочі дні

Немає коментарів:

Дописати коментар